Mihrap / Osman Hamdi Bey

Osman Hamdi Bey tarafından 1901 yılında yapılan ve şu anda kayıp olan Mihrap adlı tablo bir çok tartışmaya neden olmuştur.
Resim bir cami içini göstermektedir. Başı açık bir kadın Kuran yazısı ile çevrelenmiş olan mihraba arkasını dönmüş olarak,...


Osman Hamdi Bey tarafından 1901 yılında yapılan ve şu anda kayıp olan Mihrap adlı tablo bir çok tartışmaya neden olmuştur.
Resim bir cami içini göstermektedir. Başı açık bir kadın Kuran yazısı ile çevrelenmiş olan mihraba arkasını dönmüş olarak, büyük bir rahle üzerinde dimdik oturur vaziyette resmedilmiştir. Ayaklarının çevresinde de Kuran ve Kuran sayfaları bulunur. Resmin hemen önünde yer alan buhurdanda ortama mistik bir hava veren dumanlar yayılır. Mihrabın yanında ise dev bir mum yer alır.
Osman Hamdi Bey’e “oryantalist” denmesinin en önemli sebebi bu tablodur.   Kimi yorumlara göre tablo kadının statüsünün önemini vurgular; yere atılan dini içerikli kitaplar kadının özgürlüğünü engelleyen dinsel baskıları simgelemektedir.

Boğaziçi Üniversitesi Tarih Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Edhem Eldem, Osman Hamdi Bey üzerine yoğun araştırmaları olan bir akademisyen ve ressamın kardeşi İsmail Galib Bey’in 4. kuşaktan torunudur.Eldem, tablonun gerçek adının mihrap değil "Yaradılış" olduğunu söylemektedir. Tablo ilk kez 1901’de Berlin’de sergilenmiştir. 1903’te Londra’da 2. kez sergileniyor. İki sergi kataloğunda da adı “Genèse”, yani “Yaradılış". Edhem Eldem'in tabloyla ilgili yorumu şu şekilde:

"Burada aslında biraz din karşıtlığı var. Doğurganlık dinin üstüne konuyor. Tabiat, annelik, doğum, insanın kendini üretebilmesi, yaradılış... Buradaki yaradılış, Tanrı’nın yaratması değil, kadının bir can yaratması. Benim yorumum en basit haliyle şu: Osman Hamdi bu tabloda kadınlığı, annelik olarak dinin, dogmanın üzerinde bir yere koymak istiyor."

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Belleğin Azmi (La persistencia de la memoria) / Salvador Dali

Picasso Portresi / Salvador Dali

İskandinav Mitolojisi